StoryBoard

Proses storyboarding boleh sangat mengambil masa yang lama dan rumit. Bentuk yang dikenali hari ini telah dibangunkan di studio Walt Disney pada awal tahun 1930-an. Di dalam biografi bapanya, Kisah Walt Disney (Henry Holt, 1956), Diane Disney Miller menjelaskan bahawa papan cerita yang lengkap yang pertama telah dicipta untuk 1933 Disney Babi Tiga pendek Little. Menurut John Canemaker, dalam Dreams Kertas: Art and Artists Disney papan cerita (1999, Hyperion Press), papan cerita pertama di Disney berkembang dari komik buku seperti "lakaran cerita" yang diwujudkan pada tahun 1920-an untuk menggambarkan konsep bagi mata pelajaran kartun animasi pendek seperti Plane Crazy dan Steamboat Willie, dan dalam masa beberapa tahun idea yang merebak ke studio lain.

Menurut Christopher Finch dalam Art of Walt Disney (Abrams, 1974), Disney dikreditkan animator Webb Smith dengan mewujudkan idea menarik adegan atas lembaran kertas yang berasingan dan menyematkan mereka di papan buletin untuk memberitahu cerita dalam urutan, sekali gus mewujudkan papan cerita pertama. Studio kedua untuk beralih daripada "lakaran cerita" kepada papan cerita adalah Walter Lantz Productions pada awal 1935, [1] oleh 1936 Harman-Ising dan Leon Schlesinger juga ikut serta. Oleh 1937-38 semua studio menggunakan papan cerita.


Gone with the Wiki adalah salah satu tindakan pertama filem hidup sepenuhnya storyboarded. William Cameron Menzies, pengeluaran pereka filem, telah diupah oleh David Selznick reka bentuk setiap pukulan filem. Banyak filem-filem bajet besar senyap juga storyboarded tetapi kebanyakan bahan ini telah hilang semasa pengurangan arkib studio pada tahun 1970-an.

Storyboarding menjadi popular dalam pengeluaran filem secara langsung tindakan semasa awal 1940-an, dan berkembang menjadi medium standard untuk previsualization filem. Pace Gallery kurator, Annette Micheloson, bertulis Lukisan pameran ke Filem: Lukisan Pengarah, mempertimbangkan tahun 1940-an hingga 1990-an untuk menjadi tempoh di mana "reka bentuk pengeluaran sebahagian besarnya dicirikan oleh penggunaan papan cerita". Papan cerita kini bahagian yang penting dalam kemajuan penciptaan.

Filem
Storyboard untuk kartun animasi lapan minit.

Storyboard filem asasnya komik filem yang besar atau beberapa seksyen filem yang dihasilkan terlebih dahulu untuk membantu pengarah filem, cinematographers dan pelanggan pengiklanan komersial televisyen menggambarkan tabir dan mencari masalah yang mungkin berlaku sebelum ia berlaku. Sering papan cerita termasuk anak panah atau arahan yang menunjukkan pergerakan.

Dalam mewujudkan sebuah filem dengan ijazah mana-mana kesetiaan kepada skrip, papan cerita menyediakan susun atur visual peristiwa kerana mereka dapat dilihat melalui kanta kamera. Dan dalam mana-mana yang media interaktif, susun atur dan urutan di mana pengguna atau penonton melihat kandungan atau maklumat. Dalam proses storyboarding, butir-butir yang paling teknikal yang terlibat dalam kerajinan filem atau projek media interaktif boleh cekap diterangkan sama ada dalam gambar, atau dalam teks tambahan.

Sesetengah pengarah filem live-action, seperti Joel dan Ethan Coen, menggunakan papan cerita secara meluas sebelum mengambil padang untuk Pemberi dana mereka, menyatakan bahawa ia membantu mereka untuk mendapatkan sokongan yang mereka perlukan, kerana mereka boleh menunjukkan dengan tepat di mana wang itu akan digunakan. Filem Alfred Hitchcock amat dipercayai telah meluas storyboarded detail yang terbaik oleh majoriti pengulas sejak beberapa tahun yang lalu, walaupun kajian terkini menunjukkan bahawa ini adalah dibesar-besarkan untuk tujuan publisiti. Akira Kurosawa telah diketahui, terutamanya pada tahun-tahun kemudian, cermat dan teliti terperinci dalam storyboarding beliau, ijazah bahawa lukisan storyboard bagi Ran (yang mana dia storyboarded setiap pukulan) adalah dianggap sebagai kerja-kerja halus seni dalam diri mereka. Pengarah lain storyboard hanya adegan tertentu, atau tidak ada sama sekali. Pengarah animasi biasanya diperlukan untuk storyboard meluas, kadang-kadang di tempat menulis skrip.


Theater

Satu tanggapan salah yang biasa ialah bahawa papan cerita yang tidak digunakan dalam teater. Mereka sering alat khas bahawa pengarah dan playwrights gunakan untuk memahami susun atur tempat kejadian. Teater besar Rusia pengamal Constantin Stanislavski dibangunkan papan cerita dalam rancangan pengeluaran terperinci untuk Art Moscow persembahan Teater (seperti Chekhov The Seagull pada tahun 1898). Pengarah Jerman dan sandiwara Bertolt Brecht membangunkan papan cerita terperinci sebagai sebahagian daripada kaedah dramaturgi "fabels."

Animatics

Animasi dan kesan khas kerja, peringkat storyboarding boleh diikuti oleh Mudah olok-olok-up yang dipanggil "animatics" untuk memberi idea yang lebih baik bagaimana tempat kejadian akan kelihatan dan merasa dengan gerakan dan masa. Pada yang paling mudah, animatic adalah satu siri imej-imej pegun edited bersama-sama dan dipaparkan dalam urutan. Lebih biasa lagi, dialog kasar dan / atau trek bunyi yang kasar ditambah dengan urutan imej-imej pegun (biasanya diambil dari papan cerita) untuk menguji sama ada bunyi dan imej bekerja dengan berkesan bersama-sama.

Ini membolehkan animator dan pengarah kepada mana-mana layar, kedudukan kamera, senarai ditembak dan isu-isu pemasaan yang mungkin wujud dengan papan cerita semasa. Papan cerita dan lagu adalah dipinda jika perlu, dan animatic baru boleh diwujudkan dan dikaji semula dengan pengarah sehingga storyboard disempurnakan. Penyuntingan filem di peringkat animatic boleh mengelakkan animasi babak yang akan diedit daripada filem itu. Animasi biasanya satu proses yang mahal, jadi perlu ada sekurang-kurangnya "adegan yang dipadam" jika filem itu akan siap dalam bajet.

Seringkali papan cerita animasi dengan Zum kuali dan mudah untuk mensimulasikan pergerakan kamera (menggunakan perisian editing non-linear). Animasi ini boleh digabungkan dengan animatics, kesan bunyi dan dialog untuk membuat persembahan bagaimana filem boleh ditembak dan dipotong bersama-sama. Beberapa ciri-ciri filem DVD ciri-ciri istimewa termasuk animatics pengeluaran.

Animatics juga digunakan oleh agensi-agensi pengiklanan untuk membuat iklan ujian yang murah. Sebuah variasi, "rip-o-matic", dibuat dari adegan filem yang sedia ada, program televisyen atau iklan, simulasi rupa dan rasa komersial yang dicadangkan. Rip, dalam pengertian ini, merujuk kepada merobek-off kerja asal untuk mencipta yang baru.

Photomatic

A photomatic (mungkin berasal dari 'animatic' atau foto-animasi) adalah satu siri masih gambar edited bersama-sama dan dibentangkan pada skrin dalam turutan. Biasanya, kesan suara latar, lagu dan bunyi ditambah sekeping untuk membuat persembahan untuk menunjukkan bagaimana filem boleh ditembak dan dipotong bersama-sama. Semakin digunakan oleh pengiklan dan agensi-agensi pengiklanan untuk penyelidikan keberkesanan papan cerita yang dicadangkan mereka sebelum melakukan iklan televisyen 'dengan penuh'.

Photomatic adalah biasanya alat penyelidikan, serupa dengan animatic 1, yang mana ia merupakan kerja-kerja untuk penonton ujian supaya pesuruhjaya kerja boleh mengukur keberkesanannya.

Pada asalnya, gambar-gambar diambil menggunakan filem negatif warna. Pemilihan akan dibuat dari lembaran kenalan dan cetakan yang dibuat. Cetakan akan diletakkan ke atas mimbar dan direkodkan rakaman video menggunakan kamera video standard. Mana-mana gerakan, kuali atau Zum akan dibuat secara tertutup. Tabir yang ditangkap kemudiannya boleh disunting.

Digital fotografi, web akses kepada fotografi saham dan program penyuntingan Bukan linear mempunyai kesan yang ketara dalam perjalanan ini membuat filem juga membawa kepada istilah 'digimatic'. Imej-imej boleh ditembak dan disunting sangat cepat untuk membolehkan keputusan penting yang kreatif untuk dibuat 'live'. Gambar animasi komposit boleh membina babak yang rumit yang biasanya akan melampaui belanjawan filem banyak ujian.

Komik

Beberapa penulis telah menggunakan lukisan jenis papan cerita (walaupun agak lengkap) untuk skrip mereka buku-buku komik, sering menunjukkan pementasan watak-watak, latar belakang dan penempatan belon dengan arahan untuk artis yang perlu sering menulis sesuatu di margin dan dialog / kapsyen menunjukkan. John Stanley dan Carl Barks (ketika dia menulis cerita untuk tajuk Woodchuck Junior) diketahui telah digunakan ini gaya skrip.

Di Jepun Manga komik, perkataan "nemu" (ネーム; diubah suai Hepburn roomaji: neemu, IPA: [ne̞e̞mu ͍]; u-devoiced) digunakan untuk papan cerita manga. Di Jepun ini adalah cara standard membentangkan satu episod baru kepada editor majalah.

Perniagaan

Menurut khabar angin, papan cerita telah disesuaikan daripada industri filem perniagaan, kononnya oleh Howard Hughes Aircraft Hughes. Walau bagaimanapun yang tidak mana-mana yang. Organisasi berjujukan Tema Publications (STOP) digunakan dengan meluas papan cerita. Starkey Walter, penulis bersama Manual 1965 STOP, dicerminkan pada asal usul STOP. [2] Teknik STOP menjadi pendekatan pembangunan pilihan bagi kebanyakan industri pertahanan dan aeroangkasa. [3]

Papan cerita yang digunakan hari ini oleh industri untuk merancang kempen iklan, iklan, cadangan atau persembahan perniagaan lain yang bertujuan untuk menyakinkan atau memaksa untuk bertindak. Syarikat perunding mengajar teknik untuk kakitangan mereka gunakan semasa pembangunan persembahan pelanggan, kerap menggaji "perang kertas teknik" merakam slaid pembentangan yang olok-olok-up sekeping besar kertas kraft yang boleh digulung untuk pengangkutan mudah. Storyboard awal mungkin semudah tajuk slaid Post-It nota, yang kemudiannya digantikan dengan slaid pembentangan draf seperti yang mereka buat.

Papan cerita juga wujud dalam bidang perakaunan dalam Sistem ABC (Sistem Menetapkan Kos Tindakan Berasaskan) untuk membangunkan carta aliran proses terperinci yang visual menunjukkan semua aktiviti dan hubungan antara aktiviti-aktiviti. Ia digunakan dengan cara ini untuk mengukur kos sumber yang digunakan, mengenal pasti dan menghapuskan kos bukan nilai tambah, menentukan kecekapan dan keberkesanan semua aktiviti utama, dan identiti dan menilai aktiviti-aktiviti baru yang boleh meningkatkan prestasi pada masa hadapan.

A "kualiti storyboard" adalah satu alat untuk membantu memudahkan pengenalan proses peningkatan kualiti ke dalam organisasi.

Reka bentuk komik jenis papan cerita yang digunakan untuk termasuk pelanggan atau watak-watak lain ke dalam naratif. Komik reka bentuk adalah paling sering digunakan dalam mereka bentuk laman web atau menggambarkan senario penggunaan produk semasa reka bentuk.

Novel

Papan cerita kini menjadi lebih popular dengan novel. Kerana kebanyakan penulis novel menulis kisah-kisah mereka oleh adegan daripada bab-bab, papan cerita berguna untuk memplotkan cerita dalam rentetan peristiwa dan menyusun semula tabir sewajarnya.

 Interaktif media

Lebih baru-baru ini papan cerita panjang telah digunakan dalam bidang pembangunan web, pembangunan perisian dan reka bentuk pengajaran untuk membentangkan dan menerangkan, dalam acara-acara, bertulis interaktif serta audio dan gerakan, terutamanya pada antara muka pengguna dan halaman elektronik.

Manfaat

Satu kelebihan menggunakan papan cerita adalah bahawa ia membenarkan (dalam filem dan perniagaan) panduan untuk bereksperimen dengan perubahan dalam jalan cerita untuk menimbulkan reaksi atau kepentingan yang lebih kukuh. Imbasan, misalnya, sering hasil sorting papan cerita kronologi untuk membantu membina tergantung dan faedah.

Proses pemikiran dan perancangan visual membenarkan sekumpulan orang untuk berbincang bersama-sama, meletakkan idea-idea mereka di papan cerita dan kemudian menyusun papan cerita di dinding. Ini menggalakkan lebih banyak idea dan menjana kata sepakat di dalam kumpulan.

Penciptaan Template storyboard.

Papan cerita bagi filem-filem yang dicipta dalam proses pelbagai langkah. Mereka boleh diwujudkan oleh lukisan tangan atau digital di dalam komputer.

Jika melukis dengan tangan, langkah pertama ialah untuk mewujudkan atau memuat turun template storyboard. Ini kelihatan seperti jalur sama seperti jalur komik kosong, dengan ruang untuk komen dan dialog. Kemudian lakaran storyboard "thumbnail". Beberapa pengarah thumbnail lakaran secara langsung dalam margin skrip. Papan cerita ini mendapat nama mereka kerana mereka adalah lakaran kasar tidak lebih besar daripada thumbnail. Bagi sesetengah wayang gambar, papan cerita thumbnail mencukupi.

Walau bagaimanapun, beberapa pembikin filem sangat bergantung kepada proses storyboarding. Jika ingin menjadi pengarah atau pengeluar, imej papan cerita yang lebih terperinci dan menghuraikan diwujudkan. Ini boleh dicipta oleh artis-artis papan cerita profesional dengan tangan di atas kertas atau digital dengan menggunakan program storyboarding 2D. Sesetengah aplikasi perisian yang lebih bekalan yang stabil papan cerita khusus imej-imej mungkin dengan cepat membuat pukulan yang menyatakan niat pengarah untuk cerita. Papan ini cenderung mengandungi maklumat yang lebih terperinci daripada papan cerita thumbnail dan menyampaikan lebih mood untuk tempat kejadian. Ini kemudiannya dikemukakan kepada projek Sinematografer yang mencapai wawasan pengarah.

Akhir sekali, jika perlu, papan cerita 3D dicipta (yang dipanggil 'previsualization teknikal'). Kelebihan papan cerita 3D mereka menunjukkan dengan tepat apa yang kamera filem akan melihat menggunakan kanta kamera filem akan menggunakan. Kelemahan 3D jumlah masa yang diperlukan untuk membina dan membina pukulan. Papan cerita 3D boleh dibina dengan menggunakan program animasi 3D atau boneka digital dalam program 3D. Sesetengah program mempunyai koleksi angka 3D rendah resolusi yang boleh membantu dalam proses. Sesetengah aplikasi 3D membenarkan cinematographers untuk mewujudkan papan cerita "teknikal" yang tembakan dan bingkai optik-betul.

Walaupun papan cerita teknikal yang boleh membantu, papan cerita optik-betul boleh membataskan kreativiti pengarah. Dalam wayang gambar klasik seperti Orson Welles 'Kane Warganegara dan Alfred Hitchcock Utara oleh Northwest, pengarah mewujudkan papan cerita yang pada mulanya difikirkan oleh cinematographers mustahil untuk filem [rujukan?]. Apa-apa tembakan inovatif dan dramatik mempunyai "mustahil" kedalaman medan dan sudut di mana terdapat "tiada ruang untuk kamera" - sekurang-kurangnya tidak sehingga penyelesaian yang kreatif ditemui untuk mencapai tembakan pecah tanah bahawa pengarah itu telah dibayangkan.


Storybord template